Συγκοινωνίες

Posted On Φεβρουαρίου 4, 2007

Filed under αστικό περιβάλλον, οικολογία

Comments Dropped 13 Σχόλια

Το δεύτερο πράγμα που κάνει εντύπωση σε όποιον έρχεται στο Βερολίνο, είναι οι συγκοινωνίες του (το πρώτο, είναι ορατό από το αεροπλάνο ακόμα και είναι το πράσινο). Η πόλη θαρρεί κανείς πως είναι χτισμένη με βάση το δίκτυο συγκοινωνιών της. Για να μην μακρηγορούμε, ας προχωρήσουμε στην περιγραφή του σχεδιασμού των συγκοινωνιών. Τα 892 (!!!) τετραγωνικά χιλιόμετρα της πόλης χωρίζονται σε τρεις ζώνες, που σχηματικά αναπαριστώνται με τρεις ομόκεντρους δακτύλιους. Έτσι, έχουμε τη ζώνη A (η οποία καλύπτει το μεγαλύτερο κομμάτι του αστικού ιστού), τη ζώνη B (στην οποία εντάσσονται αρκετά «περιφερειακά» δημοτικά διαμερίσματα) και τη ζώνη C, όπου βρίσκονται τα πιο απομακρυσμένα προάστια, αλλά και το Potsdam. Αντίστοιχη είναι και η τιμολόγηση των εισιτηρίων. Τα δρομολόγια των τρένων και του μετρό έχουν συχνότητα 3 με 7 λεπτών, ενώ τα λεωφορεία και τα τραμ 3 με 20 λεπτών (ανάλογα με την πυκνότητα των επιβατών που κάνουν χρήση της γραμμής). Γεγονός είναι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να βρεις μέσο μεταφοράς εντός των δακτυλίων Α και Β μακρύτερα των 5 λεπτών με τα πόδια από εκεί που βρίσκεσαι. Ακόμη κάποια χαρακτηριστικά του δικτύου:

α) Τα λεωφορεία όταν σταματούν για να παραλάβουν – αφήσουν επιβάτες, κλίνουν οι αναρτήσεις τους, φτάνοντας στο επίπεδο του πεζοδρομίου.

β) Κάθε λεωφορείο και τραμ, είναι εξοπλισμένο με ειδική μπάρα, η οποία ανοίγει – κατεβαίνει για να δεχτεί τους ανθρώπους με αναπηρικό καροτσάκι. Σε κάθε σταθμό του σιδηρόδρομου (αστικού και μετρό), υπάρχει ανσανσέρ, που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο ανάπηρος, η μητέρα με το βρέφος στο καροτσάκι, ο ποδηλάτης (υπάρχουν ειδικά βαγόνια με σχετική σήμανση όπου γίνονται δεκτοί κι αυτοί και το όχημά τους, αλλά πληρώνουν και αυξημένο εισιτήριο). Σε συνδυασμό με τα φαρδιά πεζοδρόμια, η πόλη είναι φιλική για όλες τις κατηγορίες πολιτών.

γ) Σε περίπτωση που το μέσο έρθει νωρίτερα από την ώρα που αναγράφεται στο χρονοδιάγραμμα (timetable), ο οδηγός σταματάει και περιμένει τους επιβάτες. Αυτοί, συνηθίζουν να προγραμματίζουν τις μετακινήσεις τους ανάλογα με το χρονοδιάγραμμα.

δ) Σε όλες τις στάσεις του μετρό, στις περισσότερες των λεωφορείων, του τραμ, αλλά από πέρυσι (2006) και στο δίκτυο του υπέργειου σιδηρόδρομου, υπάρχει ηλεκτρονικός πίνακας, που πληροφορεί τους επιβάτες σε πόσα λεπτά έρχεται το μέσο.

ε) Το εισιτήριο κοστίζει 2,10€. Γι αυτόν τον λόγο, συνηθίζουν οι κάτοικοι να αγοράζουν μηνιαίες κάρτες. Οι φοιτητές έχουν το «εισιτήριο του εξαμήνου» (Semesterticket), το οποίο προπληρώνουν στο Πανεπιστήμιο και ισχύει ένα ημερολογιακό εξάμηνο.

στ) Τα δρομολόγια δεν σταματάνε ούτε τη νύχτα. Παρασκευή και Σάββατο, το μετρό και ο υπέργειος λειτουργούν 24 ώρες, ενώ τις υπόλοιπες μέρες, αντικαθιστώνται από νυχτερινά λεωφορεία (ανά ½ ώρα). Τα λεωφορεία και το τραμ, από τις 1 ως τις 4, εμφανίζονται κάθε μισάωρο.

ζ) Το τραμ υπάρχει μόνο στο ανατολικό Βερολίνο. Στο δυτικό υπάρχουν μόνο λεωφορεία. Υπήρχε και εκεί τραμ, αλλά το κατήργησαν κάπου στις δεκαετίες ’60 και ’70. Δεν συνέφερε, είναι η εκδοχή που έχω ακούσει.

Υ.Γ.: Φυσικά, για να γίνει μία σωστή σύγκριση με την ελληνική (και δη με την εν Θεσσαλονίκη) πραγματικότητα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πόλη αναπτύχθηκε όπως μία τυπική κεντροευρωπαϊκή πόλη. Δηλαδή κυκλικά, με το φρούριο / κάστρο (bunker) να καταλαμβάνει το κέντρο (στην περίπτωση του Βερολίνου το ρόλο του κάστρου έπαιξαν τα ανάκτορα) και να εξαπλώνεται σε ομόκεντρους κύκλους (σε αντίθεση π.χ. με τη Θεσσαλονίκη που έχει ιστορικά δύο κέντρα ανάπτυξης, το κάστρο και το λιμάνι). Αν προσθέσουμε και το ότι οι συγκοινωνίες ξεκίνησαν να αναπτύσσονται εδώ από τα τέλη του 19ου αιώνα, μπορούμε να δούμε το ελληνικό παράδειγμα με μεγαλύτερη κατανόηση.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι ξεκίνησαν την εποχή των αυτοκρατοριών, πράγμα που σήμαινε ότι τα πάντα σχεδιάζονταν «από τα πάνω προς τα κάτω». Έτσι προέκυψε το καλά σχεδιασμένο συγκοινωνιακό δίκτυο, οι μεγάλοι δρόμοι (που δεν ευνοούσαν και τα συνηθισμένα εκείνη την εποχή οδοφράγματα) και γενικότερα όλα τα «επί χάρτου σχέδια». Το να συγκριθεί με τον ελλαδικό χώρο της μικροϊδιοκτησίας, είναι άστοχο σε πρώτη φάση.

Υ.Γ. 2: Εδώ μπορεί κανείς να δει το πώς είναι σχεδιασμένο το δίκτυο του υπέργειου (SBahn) και του υπόγειου (UBahn) σιδηρόδρομου.

Advertisements

13 Responses to “Συγκοινωνίες”

  1. indictos

    Καλη αρχή.
    Χαιρετίσματα από το Ντεπώ.

  2. exiledinberlin

    Γεια σου πατρίδα! 🙂

  3. krot

    επίσης, κάποια στιγμήσ τις αρχές του 20ου, η πανευρωπαϊκή οργάνωση αρχιτεκτόνων ή κάπως έτσι αποφάσισε πως θα συνεχίσει να τηρείται η κυκλική ανάπτυξη των ευρωπαϊκών πόλεων, όπερ και οδήγησε σε αυτή την ανάπτυξη του βερολίνου, αλλά και του Παρισιού και του Λονδίνου κλπ. όπως και να’χει, το σύστημα δουλεύει /και δεν ειναι ακριβό.

    Στο τομέα των συγκοινωνιών (και όχι μόνο), αν δεν έχεις δει την Ελβετία (γίνομαι κουραστική, το ξέρω), δεν έχεις δει τίποτα. Κι αν την έχεις δει, δεν σε εντυπωσιάζει τίποτα!

    Γιατί μετακόμισες πάλι; Ησυχία δνε έχεις πουλάκι μου, και πρέπει να τρέχουμε από πίσω!

    Α, μην ξεχάσω. Παραδίδω μαθήματα γαλλικών και ιταλικών. Για τους φίλους δωρεάν! 🙂 (ρώσικα δεν μπορώ να σου μάθω ακόμα)!

  4. Exiled

    🙂

  5. identitycafe

    Metafora sto wordpress… ande kalh synexeia edw!!!
    To keimeno sou na to kaneis registered trademark giati to vlepw na to kanoun copy+paste kai na to diavazeis se kamia edhmerida sto epomeno arthro gia sykoinwnies tou berlin… :):)
    ciao!

  6. sorry_girl

    Ενθουσιάστηκα με την ιδέα του blog.
    Θα περιμένω να κάνεις και ένα κείμενο για το πώς γίνεται να βλέπεις ουρανό από οπουδήποτε στο Βερολίνο.
    Την ερωτεύτηκα αυτήν την πόλη!

  7. Exiled

    @idenditycafe, ήταν να μη με βάλεις στο τρυπάκι. Και επειδή μου τη σπάνε όσοι βγάζουν φράγκα με αλλονών κόπους (π.χ. χρηματιστές), έβαλα την άδεια της Common Creatives.

    @sorry_girl, αυτή η πόλη δείχνει τις ομορφιές της σε δύο περιπτώσεις: Στους τουρίστες (εντύπωση) και σε όσους ζουν εδώ από τη δεύτερη χρονιά και μετά (βίωμα) (εξαιρούνται περιπτώσεις φοιτητών με πρόγραμμα Erasmus). Αυτή η πόλη θέλει να την ανακαλύψεις, εκτός κι αν έχεις ξεναγούς. Ο γράφων την ανακάλυψε μόνος του, μετά κόπωνε και βασάνωνε… :))) (τζαστ πλάκινγκ οφ κόρς)

    Το επόμενο ποστ θα είναι για το πράσινο της πόλης. Από την πόλη με έναν από τους χαμηλότερους συντελεστές πρασίνου/κάτοικο στην Ευρώπη, ήρθα στην πιο πράσινη πρωτεύουσα του κόσμου. Εκεί να δεις πλάκα! Όι όι μάνα μου εις τη νιοστή σε λέω.

  8. stratos

    με γεια το καινούργιο μαγαζάκι και καλορίζικο

  9. Exiled

    Danke schön, mein Freund!

  10. spiretos72

    Καλημέρα

    Όντως πολύ καλές οι συγκοινωνίες στο Βερολίνο, ωστόσο όχι τόσο impressive όσο του Μονάχου. Βέβαια, μιλάω σαν τουρίστας, αλλά στο Βερολίνο πολύ συχνά τα λεωφορεία/τραμ αργούσαν 2-3 λεπτά, πράγμα που δεν μου έτυχε σχεδόν ποτέ στο Μόναχο. Επίσης το μετρό μου φάνηκε περισσότερο οργανωμένο και πιο συχνό (στο Μόναχο, that is). Βέβαια όλα αυτά δικαιολογούνταί τόσο από το μέγεθος όσο και από την ιστορική πορεία των δύο πόλεων.

    (και προς θεού δεν κάνω καμμιά σύγκριση με ελληνικές καταστάσεις….)

  11. Arthuro Bandini

    Viel Erfolg bei deinem blog φίλε μου!
    Τελικά δεν έχω ξεχάσει τελείως τα γερμανικά..

  12. Exiled

    @spiretos72, ναι, έχεις δίκιο. Αλλά καλύτερα να λέμε και καμμιά κουβέντα παραπάνω και να ανεβάζουμε το βαθμό δυσφορίας του Έλληνα. Ίσως και να αρχίσει να αντιδράει έτσι. Αν και την τελευταία φορά που βρέθηκα στην Αθήνα, η κατάσταση δεν ήταν και τόσο δραματική (στις συγκοινωνίες αναφέρομαι και όχι στην κατάσταση των δρόμων και των κάτι-σαν-πεζοδρομίων).

    @Arthuro Bandini, vielen Dank mein Freund! Πράγματι!

  13. Nikolakis

    Μόλις ανακάλυψα το blog σου! Είμαι μεγάλος εραστής της Γερμανίας και του Βερολίνου ειδικότερα… τι πανέμορφη πόλη… Έμεινα λίγες μέρες το Δεκέμβρη σε hostel στο Prenzlauer Berg, και πραγματικά πέρασα εξαιρετικά… καλά να περνάς εκεί, θα σε επισκέπτομαι…διαδικτυακώς!

    Tschuess!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s