Peter Greenaway

Posted On Φεβρουαρίου 12, 2007

Filed under art

Comments Dropped one response

peterpaard.jpg

Την Παρασκευή, 9.1.2007, πραγματοποιήθηκε διάλεξη του Peter Greenaway στο κινηματοθέατρο του Humboldt Universität με θέμα: «Εικονολογία του παρόντος – Το σινεμά πέθανε. Ζήτω το σινεμά!». Στις δυόμιση ώρες που διήρκησε η διάλεξη, ο βρετανός σκηνοθέτης κυρίως παρουσίασε το όραμά του για έναν διαδραστικό (interactive) κινηματογράφο.

Τον Peter Greenaway τον είχα γνωρίσει μετά από την επιμονή δύο φίλων μου, οι οποίες είχανε δει το «ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της». Ήταν η εποχή που είχα ανακαλύψει (πάλι) το «Δόγμα ’95» και έψαχνα να βρω ό,τι μου είχε ξεφύγει από αυτό το ρεύμα. Παράλληλα, ήμουν της άποψης ότι ταινίες με τόσο μεγάλο τίτλο, μόνο αντιαισθητικές μπορούν να είναι. Αλλά λίγο η επιμονή τους, λίγο η περιέργειά μου, λίγο (εντάξει, πολύ) ότι μου καλοάρεσε η μία από αυτές, πήγα στο video club της γειτονιάς και την «τσίμπησα» την ταινία.

cook_the_thief_his_wife_and_her_lover.jpg

Με τα πολλά, κάθισα και την είδα, χωρίς να περιμένω και πολλά. Ίσως και αυτός να ήτανε ένας λόγος που μου έκανε τόσο μεγάλη εντύπωση. Θα πει κανείς σιγά την υπόθεση. Ένας τύπος τα φτιάχνει με τη γυναίκα ενός μαφιόζου και «βρίσκονται» στο εστιατόριο που τρώνε συνήθως και οι δύο. Το ανακαλύπτει ο απατημένος σύζυγος και ακολουθεί ένα έγκλημα. Οποία πρωτοτυπία. Εκεί είναι η «πινελιά» του (ανάμεσα στα άλλα) ζωγράφου κ. Greenaway. Κινηματογραφεί με μαεστρία. Κάθε του πλάνο είναι και ένας δραματοποιημένος πίνακας. Αυτή του η ταινία «είχε την τιμή» (σύμφωνα με τον καθηγητή που τον προλόγησε στην εκδήλωση) να απαγορευθεί στις Η.Π.Α. Βίαιες σκηνές, αλλά και αναγεννησιακό ύφος, είναι εξοβελισμένα από την εκεί πραγματικότητα, προφανώς. Και αποτέλεσε το φτηνό άλλοθι για την απαγόρευση μίας ταινίας που μιλούσε για τον πόλεμο μεταξύ τέχνης και χρήματος. Ενώ η Margaret Thatcher ασκούσε ακόμα την πρωθυπουργία, οι άνθρωποι της τέχνης του νησιού ένιωθαν τον αποκλεισμό τους (ή τουλάχιστον την υποβαθμισμένη τους νέα θέση) στην κοινωνία της μεγιστοποιημένης οικονομικής αποδοτικότητας. Ο homo economicus/ -consumus εξοβέλιζε (ή έτσι φάνταζε τότε) από το προσκήνιο μια και καλή κάθε μη κερδοφόρα εκδοχή του στον αποκλεισμένο από την κοινωνική πραγματικότητα ακαδημαϊκό κόσμο (στην καλύτερη των περιπτώσεων).

Κάνοντας αυτές τις ιστορικοπολιτικοκοινωνικοεικαστικές σκέψεις, ενθουσιάστηκα με τον Greenaway. Έτσι, ξέχασα (που λέει ο λόγος) τις κοπελιές και άρχισα να βλέπω ταινίες του. Καμμία του δεν ήταν συνηθισμένη, παρόλο που είχαν το στίγμα του. Μινιμαλιστική μουσική, πότε από τον Michael Nyman, πότε από τον Wim Mertens, αναγεννησιακή εικονογράφιση των (γυμνών) σωμάτων, αγάπη και ασέβεια για το σώμα, απιστίες, φόνοι, νερό και το δίπολο σκότος / φως.

Όλα αυτά μέχρι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 2004. Ήταν καλεσμένος και θα προβαλλόνταν το νέο του σχέδιο, μία ταινία επτά ωρών *(σε τρεις συνέχειες). Εκεί είπε τα ίδια με αυτά που είπε εδώ την Παρασκευή. Για το όραμά του για τον κινηματογράφο. Τη θέση του ότι το σινεμά πέθανε με την εφεύρεση του τηλεκοντρόλ, το οποίο έδωσε στην τηλεόραση τη διαδραστικότητα. Αυτήν τη διαδραστικότητα προσπαθεί να βρει, με το να κάνει το σινεμά μία ολοκληρωτική εμπειρία για τον θεατή. Το παράτολμο σχέδιό του περιλαμβάνει 92 μικρές ιστορίες (όσοκαι το βάρος του ουρανίου) ως ταινία και σειρά DVD’s, αλλά και 92 παιχνίδια στο Internet. Το γιατί, ενώ έχει αυτό το όραμα, προχωράει στη σκηνοθεσία νέων «παραδοσιακής μορφής» ταινιών, όπως αυτή που θα «βγεί» σε λίγο καιρό για τον Rembrand (της οποίας μάλιστα είδαμε και το trailer), είναι ένα καλό ερώτημα.

*η τεχνοτροπία της οποίας έκανε τα μάτια μας να τσούζουν. Η προβολή διπλάσιων καρέ/ δευτερόλεπτο, δεν είναι και ό,τι καλύτερο για τα μάτια.

Advertisements

One Response to “Peter Greenaway”

  1. krot

    Κομψότατο χώσιμο.
    Θα δω τον -αντιπαθέστατο- Ρέμπραντ και θα σου πω.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s