Η ιστορία της ονομασίας

πηγή: από εδώ.
Και για του λόγου το αληθές:

Από τα πιό γραφικά συγκοινωνιακά μέσα που υπήρξαν ποτέ στη πόλη ,ήταν και τα τράμ….. Η εταιρία που τα είχε ήτανε Γαλλική. Απομεινάρι της εποχής των τράμ είναι και το όνομα μιας ολόκληρης περιοχής, τού Ντεπό. Ελάχιστοι Θεσσαλονικιοί , ιδίως οι νεώτεροι ,γνωρίζουν σήμερα ότι η περιοχή Ντεπώ χρωστάει το όνομα της στην Βελγική εταιρία και στα τράμ που μέχρι το 1956 εξυπηρετούσαν την συγκοινωνία της πόλης! Στα Γαλλικά ντεπό σημαίνει αποθήκη. Απο αυτήν έλαβε και ολόκληρη η περιοχή το όνομα της.Λίγο πιο πάνω απο την Βίλα Μπιάνκα στην συμβολή των οδών Βασ.Όλγας και Νέστορα Τύπα,βρίσκεται η είσοδος του αμαξοστασίου των τράμ της παλιάς Θεσσαλονίκης.Είναι η Αποθήκη Τροχιοδρόμων, το γνωστό Ντεπό, που βρίσκεται δίπλα στο ρέμα με τα εντυπωσιακά πλατάνια και που σήμερα στεγάζει σε υπόστεγα τα οχήματα της μηχανοκίνητης αστυνομίας.Τό αμαξοστάσιο αυτό είναι συνδεδεμένο με το «χθές» της πόλης και μας μεταφέρει 100 χρόνια πίσω, όταν το 1893 τοποθετήθηκαν στην Θεσσαλονίκη «ιππήλατα τράμ», που τα έσερναν Ρωσικά ή Ουγγρικά άλογα. Τα ιπποκίνητα αυτά λεωφορεία έφταναν μέχρι τα Καραγάτσια της Αναλήψεως,γιατί δεν υπήρχε γέφυρα στον παρακείμενο χείμαρρο. Όταν στα τέλη του προηγούμενου αιώνα έγινε η γέφυρα του Μπουγιούκ Ντερέ, η γραμμή επεκτάθηκε μέχρι το Ντεπώ. Εκεί εγκαταστάθηκαν οι σταύλοι, τα βαγόνια και τα γραφεία της Βελγικής Εταιρίας Τροχιοδρόμων. Την εκμετάλευση των τροχιοδρόμων ανέλαβε με σουλτανικό Ίραθε (Διάταγμα) η εταιρία αυτή, της οποίας πρώτος Διευθυντής ανέλαβε ο Γάλλος Γκιώλ. Τα εγκαίνια των τράμ έγιναν το 1893 με μεγάλη επισημότητα, έχοντας σαν πρώτους ανταγωνιστές τα μικρά καραβάκια που εκτελούσαν την θαλάσσια συγκοινωνία. Το 1907, πέντε χρόνια πρίν την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης,τα τράμ μετατράπηκαν σε ηλεκτροκίνητα. Το αμαξοστάσιο του Ντεπώ ήταν μια απο τις 2 αφετηρίες με κατεύθυνση το κέντρο της πόλης. Τα δρομολόγια που ξεκινούσαν απο εδώ ήταν δύο: 1.Ντεπώ-Βασ.Όλγας-Παραλία-Πλατεία Ελευθερίας-Τελωνείο και επιστροφή. 2.Ντεπώ-Βασ.Όλγας-Εθνικής Αμύνης-Συντριβάνι-Εγνατία-Βαρδάρι-Παλιός Σιδηροδρομικός Σταθμός. Το αμαξοστάσιο εξακολουθεί και σήμερα να είναι μια μεγάλη, ορθογώνια,περιφραγμένη έκταση.Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1950 «ξεκούραζε» τα ηλεκτροκίνητα τράμ. Το 1956 καταργήθηκε η παρουσία των τράμ απο τον τότε υπουργό συγκοινωνιών Κωνσταντίνο Καραμανλή και γεννήθηκε ο ΟΑΣΘ Πολλά χρόνια μετά οι συνταξιούχοι των τράμ η αλλιώς «τραμβαγέρηδες» προσπαθούν ακόμα να πάρουν τις συντάξεις τους, πεθαίνοντας προτού ατέρμονες δικαστικοί αγώνες τους δικαιώσουν….

Advertisements

5 Responses to “Η ιστορία της ονομασίας”

  1. gaios

    Έμαθα περισσότερα για την παλιά γειτονιά μου, όπου μεγάλωσα (κοντά στην πλατεία Κρήτης). Τhanks

  2. Exiled

    Πλατεία Κρήτης; Τότε μάλλον θα ήσουνα γείτονας με τον Dark Angel. Εγώ πάλι μεγάλωσα στο Πάρκο της Κρήτης (Μηνά Πατρικίου). Κοντά στην Πυροσβεστική. Κοίτα και στο «about» άμα θες περισσότερα. Αυτός που ξέρει αρκετά για την ιστορία της πόλης, είναι ο Π. Θεοδωρίδης, αλλά και ο ειδικός επί των ιστορικών της Θεσσαλονίκης της «Μακεδονίας» (του οποίου το όνομα ομολογώ ότι μου διαφεύγει, Χατζηκάτι πρέπει να είναι).

  3. indictos

    Ωραίο ποστ.
    Έχω να προσθέσω πολλά μιας και η οικογένεια μου ζει στο Ντεπώ από το 1920 αλλά ο χρόνος και ο χώρος δεν φτάνουν. Υπάρχει βέβαια και μια σχετική αλλά ελλιπής βιβλιογραφία. ¨Ένα βιβλίο λέγεται «Το Τρύπιο Βουνό» που είναι ακόμα ένα τοπωνύμιο της περιοχής, εξ αιτίας του κούφιου λόφου πάνω στον οποίο είναι χτισμένη η Εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου.
    Η έκταση που ήταν οι αποθήκες, ανήκει στο διπλανό σχολείο, το Β’ γυμνάσιο θηλαίων (14ο σήμερα). Στις αρχές του 80 είχε αποφασιστεί να χτιστούν εκεί ΦΥΛΑΚΕΣ (κολλητά με ένα γυμνάσιο θηλαίων λέμε) αλλά τελικά μετά από κινητοποιήσεις των κατοίκων, ματαιώθηκε. Βέβαια η Αστυνομία παρέμεινε παρά τις δεσμεύσεις ότι θα αποδοθεί στο σχολείο.
    ΟΚ ήδη ξέφυγα. Έχω υλικό για πολλά ποστ, σχετικά με το Ντεπώ και την ιστορία του.
    Όταν βρεθεί χρόνος το συζητάμε μήπως ανεβάσουμε μαζί κάτι.

  4. Exiled

    Γουστάρω! Λοιπόν, αρχές Μαΐου κατεβαίνω. Θα στείλω μέηλ να βρεθούμε!

  5. indictos

    Done 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s