Ημερολόγιο ανάμεσα στις γραμμές

Posted On Σεπτεμβρίου 13, 2007

Filed under προσωπικά, σκέψεις

Comments Dropped 10 Σχόλια

Η μάνα μου σκέφτεται να ψηφίσει Παπαθεμελή. Θα τον σκέφτηκε μετά την εξομολόγηση ή τη νυχτερινή της προσευχή. Ξέρω ότι υπάρχουν φορές που κλαίει που ο γιος της έγινε άθεος. Είναι ύβρις να μη λογαριάζεις τους θεούς. Πως θα παρηγορηθείς από τη σκέψη του θανάτου; Πως γίνεται να ζεις χωρίς την ύπαρξη μιας σταθεράς στη ζωή σου, που άμα είσαι έξυπνος και λογικός, μόνο εκτός της θα τη βρεις; Πως θα γλυτώσεις το λογικό σου, χωρίς να το απελευθερώσεις από τη μοναδικότητά του, αναγνωρίζοντας τους περιορισμούς του;

Τα μαλλιά μου πέφτουνε σταθερότερα και από τους χτύπους του ρολογιού. Θέλω να πάρω ένα νέο παλτό. Είχα επίσκεψη τις προάλλες και γεύτηκα τη χαρά και τη λύπη σε λίγες ώρες. Από βίτσιο και μονοτονία βάζω το κεφάλι μου στο μεγάλο τοίχο των τροπαίων γυναικών μίας χρήσης και μέγιστης νευρικότητας. Βαδίζουν με απαράμιλλη σταθερότητα στο θάνατό τους. Τις θαυμάζω, με έναν απροσδιόριστο τρόπο. Κρατάω το στόμα μου κλειστό και αφήνομαι στις αφηγήσεις και τις βεβαιότητες των ανθρώπων σε ζητήματα για τα οποία έχουν μεγαλύτερη άγνοια κι από μένα. Είναι απίστευτο πώς το σχολείο καταστρέφει τη σκέψη, την ιστορία των ανθρώπων, των οικογενειών τους, τη χαρά της ζωής, προκειμένου να γεμίσει με φόβο και μίσος τους ανθρώπους για το υπόλοιπο της ζωής τους. Τους θαυμάζω όμως παράλληλα για τη σιγουριά τους. Είναι κάτι που έχω χάσει και δε θα έχω τη δύναμη να αποκτήσω ποτέ ξανά. Να υποκριθώ επιτυχώς κάτι τέτοιο, γίνεται. Διαβάζω δεξιά και αριστερά ποστ που κατηγορούν τις αποφάσεις μου, τον τρόπο μου, την αυτοαναφορικότητά μου, το επαναλαμβανόμενο κολύμπι στην ασημαντότητά μου. Έχεις όλες τις δυνατότητες να ασχοληθείς με αυτά που θα σου υποδείξουμε, θέλουν να πούνε, αλλά το κρύβουν πίσω από ηθικές προσταγές. Ψήφισε το Χ κόμμα και θα έχεις ήσυχη τη συνείδησή σου. Ασχολήσου με αυτά που έχεις σπουδάσει και θα δεις τους ανθρώπους να χειροκροτάνε τις γνώσεις σου. Θα γίνεις γκουρού, αν ακολουθήσεις αυτόν τον δρόμο. Η επιτυχία βρίσκεται μπροστά σου, άπλωσε τα χέρια και θα την κάνεις δική σου. Γράψε το άρθρο για την επιστημονική επιθεώρηση και το όνομά σου θα εμφανίζεται στο google scholar. Αρκεί να υποταγείς στην επιστημονική γνώση.

Και τι θα γίνει με τους ανθρώπους που έχω γνωρίσει, πρέπει να τους καρφώσω τις πρόκες στο διεθνές τους σταύρωμα, προκειμένου να παραχθεί αυτή η ατόφια γαμωγνώση; Να ζήσει η επιστημονική αλήθεια; Μία κωλοάποψη έχω, τίποτα περισσότερο. Άλλο να τη λέω μεταξύ μπύρας και κρασιού και άλλο να τη βγάζω προς τα έξω, καταδικάζοντας ανθρώπους που μοχθούν για να δημιουργήσουν κάτι στην γενέθλια κωλοπόλη μου, ζώντας μες στη φτώχια και αναμένοντας το θάνατο, χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ανάμεσα σε ψηφοφόρους του Ψωμι-άδη.

Ισορροπίες δυνάμεων σε ανισορροπία γενική. Πρέπει να ζήσεις, πρέπει να χαρείς. Απόλαυσε και κατανάλωσε. Η κίνηση ως προσταγή, ως κανόνας πέρα και πάνω από σένα. Κι όμως είσαι εσύ («σώπα ρε μεγάλε!«). Τα ρούχα θα μπορούσαν να έχουν απλωθεί από χτες, αλλά παραμένουν εδώ και εικοσιτόσες ώρες στη λεκάνη, μπροστά από το πλυντήριο. Τι με έχει ωθήσει να ασχοληθώ με τόσα πράγματα και να αφήσω αυτό; Πριν από λίγες ώρες χτύπησε το κουδούνι μία γειτόνισσα. Μιγάδα, μητέρα δύο παιδιών και ντροπαλή. Με ρώτησε άμα γνωρίζω τους γείτονές μου. Τις είπα όχι καλά. Μου είπε αν ξέρω ποιοι μένουν στα διαμερίσματα στον όροφό μου. Της είπα πως ήξερα. Τη ρώτησα τι ήθελε. Κάποιους γηραιότερους, μου είπε. Της υπέδειξα το διπλανό διαμέρισμα, όπου διαμένουν κάτι γεροντάκια και την καληνύχτισα. Τί ήθελε, δεν κατάλαβα. Έχω περιέργεια να μάθω, αλλά όχι τόσο μεγάλη, όσο να μάθω γιατί δεν τη ρώτησα. Το πράγμα γίνεται αφόρητα αυτοαναφορικό και οι πολιτικοποιημένοι αρχίζουν να λυσσάνε με την απίστευτη αδιαφορία του γράφοντα για τα κοινά. Έρχονται εκλογές, άνθρωπέ μου! Οι ξώβυζες, οι μπάρμπι, οι μπεμπέκες και οι σκυλούδες πήραν θέση στα ψηφοδέλτια και συ δεν ενδιαφέρεσαι; Οι γόνοι έχουν γεμίσει με διαφημίσεις τις εφημερίδες κι εσύ ούτε κουβέντα; Κατέρχονται υποψήφιοι στατιστικώς αποδεδειγμένα μελλοντικοί νεκροί και συ το χαβά σου; Γράψε έστω για τα πέντε σκαλοπάτια για την ευτυχία ή τα must του καλοκαιριού. Κάνε μία λίστα με τα μέτρα που πρέπει να παρθούν. Είχα πει να αναλαμβάνουν οι τοπικές κοινωνίες τα δάση. Ο δήμαρχος της Ζαχάρω έγινε το πρώτο μου παράδειγμα. Για το λανθασμένο της πρότασης.

Ανοίγω το ψυγείο, μετά την κατάψυξη. Βγάζω τα παγάκια για το ποτό. Έξω έχει 10°C και γω ψάχνω για πάγο. Βλέπω και το παγωτό. Το είχα ξεχάσει. Θυμάμαι την ερώτηση που είχα κάνει:

«Θες κανένα γλυκό;»

«Όχι, είμαι πλήρης».

«Ούτε καν τσιγάρο;»

«Όχι, δε χρειάζομαι τίποτα άλλο».

Ανοίγω τη συσκευασία και δαγκώνω το παγωτό-ξυλάκι. Καλή επιλογή. Ανοίγω και το μπουκάλι και γεμίζω το ποτήρι μέχρι λίγο πιο κάτω από τη μέση. Ρίχνω και τα παγάκια με το ένα χέρι. Στο άλλο το παγωτό. Αφήνω την κουζίνα και μπαίνω στο δωμάτιο. Μυρίζει καπνό. Ωραίος, μυρωδικός, από Δανία, με μία ελαφριά αίσθηση κερασιού. Η πίπα μου έχει αρχίσει να με δυσκολεύει. Δύσκολα κουμπώνει όταν της αλλάζω φίλτρο. Κάθομαι και γράφω άχρηστες, ασήμαντες πληροφορίες ή και φανταστικά/ μη πραγματικά δεδομένα, ενώ θα έπρεπε να υπογράφω με το ονοματεπώνυμο στη νέα, σύγχρονη διαδικτυακή κοινότητα της πληροφορίας, με την πιστοποιημένη μου IP, όπου η κάθε λέξη θα είχε βαρύτητα…

Στη μητέρα μου, χάρη στις υπερπροσπάθειες της οποίας βρίσκομαι εδώ, αφιερώνω το ακόλουθο τραγούδι:

10 Responses to “Ημερολόγιο ανάμεσα στις γραμμές”

  1. Μαύρο πρόβατο

    Σύντροφε άπλωσε τα ρούχα,

    περιποιήσου τον εαυτό σου με καλό καφέ, και στρώσου στα επιστημονικά σου γραψίματα. Το τελευταίο, πίστεψέ με ως γεροντότερο, αξίζει τον κόπο – όχι βέβαια για να φαίνεσαι στο γκούγκλ σκόλαρ και δεν ξέρω σε ποιά άλλη μαλακία ανυσματοποίησης των ερευνητών. Αλλά γιατί κάτι έχεις να πεις.

    Για τα υπόλοιπα, μην αγχώνεσαι. Είναι δρόμος αντοχής…

  2. Exiled

    Μαυροπρόβατε, ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Κυρίως για το ύφος του. Είναι πάντοτε μεγάλη μου χαρά να συνομιλώ μαζί σου.

  3. aufheber

    στο κάτω κάτω όλα μεταξύ των γραμμών ή στο περιθώριο ή μεταξύ των λέξεων συμβαίνουν: και τα πιο σπουδαία μεταξύ κρασιού και μπύρας λέγονται (ακριβώς επειδή ξεχνιούνται)… ελάχιστες φορές το πράγμα σημαίνει το όνομά του και το αντίστροφο (ακόμη και σε όσα εμείς φτιάξουμε)… και μην ξεχνάς: ο δρόμος που έχεις επιλέξει ή σε έχει επιλέξει ΔΕΝ είναι επιστήμη – άρα η πιθανότητα να εμφανιστείς στο γούγλε σχολάρ εξ ορισμού είναι μηδενική… τα υπόλοιπα τα συμπεριέλαβαν οι arcade fire στον εκπληκτικό τους δίσκο (καναδοί είναι κι ο καναδάς έχει μία περίεργη παράδοση ανθρώπων με πολιτική σκέψη)
    ακόμη κι αν η μητέρα σου σταυρώσει τον παπαθεμελή εντούτοις παρέχει ώστε εσύ να συνεχίζεις κάτι που ίσως η ίδια ή ακόμη και εσύ ο ίδιος δεν κατανοείς πλήρως… σπουδαίο πράγμα εξόριστε – σπουδαίο… η μητέρα σου έχει αντιστρέψει τους στίχους των arcade fire:’working for the church while your family dies’…
    ΥΓ ελπίζω τα ρουχα να τα έχεις απλώσεις μέχρι τώρα διότι αν είναι μαύρα ή σκούρα α) θα μυρίσουν και β) θα ξεφτίσουν

  4. laxanaki

    Καλημέρα!!! Εγώ δεν ξέρω τι δρόμο έχεις διαλέξει…αλλά από τη στιγμή που κάνεις έρευνα πρέπει να το κάνεις, επειδή έχεις κάτι να δώσεις και όχι για να δεις το paper σου δημοσιευμένο και το όνομα σου στα references άλλων… Συμφωνώ με ότι λες…. Κρίμα τι μανούλα που τη στενοχωρείς 😉

  5. Exiled

    Θησέα, σαν να έχεις δίκιο για τη μάνα μου.

    Όσο για τα ρούχα, αυτά απλώθηκαν από χθες. Και δεν είμαστε όλοι αουφχέμπεροι, με αποκλειστικά μαύρη γκαρνταρόμπα 😛 .

    Οι Arcade Fire είναι από τις αδυναμίες μου. Το δέσιμό τους με το θωρηκτό Ποτέμκιν που βρήκα, ήταν κάτι το απίθανο και ήξερα ότι έπρεπε να το «ανεβάσω».

    Αυτή τη συζήτηση περί επιστημονικότητας ή μη της φιλοσοφίας, δε θα λυθεί ποτέ. Μόνο ατομικά, πράγμα που ίσως κάτι να δείχνει. Το περίεργο είναι πως όσο η φιλοσοφία διδάσκεται στα Πανεπιστήμια, θα είναι αποδεκτή ως επιστήμη στην κοινωνία.

    Λαχανάκι, 🙂

  6. aufheber

    με κάνεις και ντρέπομαι για την χρωματική απόκλισή μου (με ένα τσούρμο ακόμη άλλων αποκλίσεων και ντροπών σε βαθμό που τα μαύρα βάφτηκαν κόκκινα – κανένας πολιτικός συνειρμός εδώ, έτσι!)…
    όντως το βιντεάκι είναι κορυφαίο… και οι arcade fire εξαιρετικοί – ήδη από την πρώτη τους δουλειά…

    Υγ. το πρόβλημα όπως πάντα είναι στους ορισμούς – και ο ορισμός είναι συνήθως ένα (πρόσκαιρο) όριο μόνον του προβλήματος: τί θα ορίσουμε ως επιστήμη ή φιλοσοφία (μπορούμε να το συζητήσουμε αν θέλεις)… όπως και να έχει αυτη η χώρα δεν αναγνωρίζει καμία επιστημονικότητα σχεδόν σε τίποτα (μόνη επιστήμη μας η επικοινωνιολογία – δημοσιογραφία ή στατιστικολογία του γνωστού σε όλους ηλία, προεδρολογία ή ΑΣΕΠ ή αισθητική, μπίζνεσ εξεκιουτιβ, μπρογκραμματιστής κτλ: σπούδασε κι εσύ ΣΒΙΕ ΙΕΚ ΚΟΡΕΛΚΟ ΔΕΛΤΑ ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΜΠΙΣΚΑΣ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΣΑΣ… κι έλα μετά να κουβαλάς πακέτα: μπορείς κι εσύ)

    ποιος είναι ο θησέας ή ο λύτης;

  7. οι σκιές μιλάν

    Όχι, αν τολμάς, ξαναγύρνα στα ποστ 2 γραμμών και ξαναπες μου όλα εκείνα τα περί «δράσης κι αντίδρασης».

  8. Exiled

    @σκιές, λες;
    @άουφχέμπερ, ο ορισμός γίνεται από αυτούς που έχουν την εξουσία να την επιβάλλουν.
    Ο λύτης είναι από το Aufhebung, που σημαίνει και λύση.
    Ο Θησέας έρχεται από τον Χέγκελ και το όραμά του για το γεμανικό κράτος ως νέο Θησέα. Σου προτείνω (αν δεν το έχεις ήδη διαβάσει) το πολύ καλό βιβλίο του Κοσμά Ψυχοπαίδη για τα πρώιμα κείμενα του Χέγκελ, μέχρι και τη Φαινομενολογία.

  9. οι σκιές μιλάν

    Λέω.
    😉

  10. aufheber

    αυτή η συλλογή κειμένων του Ψυχοπαίδη έχει τη δική της ιστορία… όπως και να έχει ήταν από τις λιγες νηφάλιες φωνές, ο Ψυχοπαίδης… όσον αφορά τον Χέγκελ μου θύμισες πράγματα που με έβγαλαν πρόσκαιρα από την καντιανή φιλοσοφία και με έκαναν να ανατρέξω ξανά στον Χέγκελ (πράγμα που έχω υποσχεθεί να μην πράττω – πρόγραμμα απεξάρτησης ανώνυμων ή ψευδώνυμων εγελιανών)…

    την καλησπέρα μου

Σχολιάστε

