Ένα βήμα

Posted On Μαρτίου 7, 2008

Filed under σκέψεις, αστυνομία, politics

Comments Dropped 9 Σχόλια

πιο κοντά στη μαζική λοβοτομή.
Σύνδεσμος.

Φοβάμαι.

Την ίδια ώρα, χαίρονται οι Κινέζοι αξιωματούχοι και λοιποί απελευθερωτές.

Advertisements

9 Responses to “Ένα βήμα”

  1. Indictos

    ΩΧ
    😦

  2. Exiled

    Κάπου πήρε το μάτι μου και για μικρά αεροπλανάκια με κάμερες, τηλεχειριζόμενα, που ήδη χρησιμοποιεί η γερμανική αστυνομία στα γήπεδα, προκειμένου να ελέγχει το τι γίνεται. Έχει πολύ ωραία συνέχεια το πράγμα.

    Farenheit 451, σου λέει τίποτα;

  3. Μαύρο πρόβατο

    Καλησπέρα σφε εξόριστε,

    η λοβοτομή πλησιάζει, συμφωνώ – νομίζω όμως, από αλλού μας έρχεται…
    Η είδηση του πρώτου λινκ είναι εμβληματική ενός από τα μεγάλα ταξίδια που έχει διανύσει η κυρίαρχη ιδεολογία – τούτο με όχημα την εικόνα, από το θετικισμό ως τη μεταμοντέρνα αφασία. Πράγματι, ξεκινήσαμε από τη διαγραμματοποίηση κάθε ιδέας, την απεικόνισή της σε ένα στοιχειώδη χώρο λίγων – ως τριών – διαστάσεων: για οποιοδήποτε θέμα ξεφυτρώνουν από παντού λίστες, πινακάκια, «πυξίδες» και λοιπές γραφικές παραστάσεις.
    Φτάσαμε στην υποκατάσταση του λόγου από την εικόνα και του συλλογισμού από τη συσχέτιση: αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στα εκλαϊκευτικά επιστημονικά περιοδικά και θα διαπιστώσει οτι κοντεύουν να γίνουν φιγουρίνια από την εικόνα. Όλες οι ανακαλύψεις παρουσιάζονται στα ρεπορτάζ ως «είδαμε…» (το χριστό φαντάρο κτλ). Όποιος διδάσκει στο πανεπιστήμιο και όχι μόνο, έχει να σας πει για τα σχήματα σκέψης του τύπου «α μοιάζει με β, το οποίο φαίνεται σαν γ που θυμίζει δ, άρα α μου ψιλοκάνει για δ». Τη σύγχιση της απόδειξης με το παράδειγμα όπου ισχύει μια πρόταση. Κτλ κτλ.

    Έρχεται λοιπόν τώρα η καλή εφημερίδα να μας πει οτι «είδαμε» και τις σκέψεις. Την τύφλα «μας» είδαμε. Το να καταλάβουμε (λίγο περισσότερο) πώς δουλεύει το ανθρώπινο μυαλό δεν έχει βέβαια καμμία σχέση με το φωτορεπορτάζ.
    Αλλά θα το ακούσουμε κι αυτό.
    (Κάποια παρόμοια παπαριά είπε και η αυτού αγιότης ο Δαλαλάμας.
    Με την ευκαιρία: για το θέμα του δεύτερου λινκ, αφού καταδικάσω τον ηγεμονισμό του Πεκίνου κτλ κτλ να πω οτι βρίσκω τις δηλώσεις του υπουργείου οτι […]«συνιστά παραβίαση της κινεζικής νομοθεσίας και πληγώνει τον κινεζικό λαό» ακριβείς. Στενάξανε τα κινέζικα μπλογκς από βρισίδια για τη Μπγιόρκ, διαβάζω. Και το να καλείς για ανεξαρτητοποίηση του Θιβέτ δεν το βρίσκω και τόσο νόμιμο. Άσε που αν εννοείς να γίνει Άγιο Όρος με υπηρέτες όλους τους θιβετιανούς, ούτε ιδιαίτερα προοδευτικό, ούτε ιδιαίτερα ρεαλιστικό το βρίσκω…
    )

  4. Exiled

    Καλημέρα σφε Μαυροπρόβατε.

    Πραγματικά ενδιαφέροντα τα όσα υποστηρίζεις για τον θετισκισμό. Θα τα συμμεριστώ, αφού δηλώσω κι εγώ πως πολλές φορές γίνομαι θύμα της γοητείας (και της γοητείας της ευκολίας) αυτής της αντίληψης.

    Σίγουρα η αποκρυπτογράφηση του εγκεφάλου έχει πολύ δρόμο ακόμα. Αλλά ένα βήμα έχει γίνει. Ίσως όχι τόσο σημαντικό όσο δηλώνεται στο ρεπορτάζ, μα πάλι… Το να έχουμε εικόνα του αντικειμένου μελέτης θεωρείς πως δεν έχει απολύτως καμμία σημασία στην έρευνα; Ναι, δεν είναι τόσο ουσιαστικό όσο εντυπωσιακό, αν δεχτούμε (που δεν έχω λόγους να μην το πράξω) – έστω και μερικώς – τα λεγόμενά σου. Οι σπουδές και η ασχολία σου θα σου επιτρέπουν καλύτερη εποπτεία του ζητήματος από τον υποφαινόμενο. Αλλά μου προξενούν εντύπωση τα γραφόμενά σου και ομολογώ ότι δεν έχω πειτεί πλήρως. Αν έχεις την όρεξη, γίνε πιο συγκεκριμένος.

    Στην επίσης ενδιαφέρουσα παρένθεσή σου, έρχεται αυτόματα στο νου ένα πρόσφατο ιστορικά παράδειγμα. Το ζήτημα της Ιρλανδίας. Αν σε παρελθούσα δεκαετία κάποιος τραγουδιστής/-τρια στο τέλος της συναυλίας του/της στο Λονδίνο, δήλωνε την αλληλεγγύη του στον αγωνιζόμενο ιρλανδικό λαό, εμείς τι στάση θα κρατούσαμε; Θα ήτανε τότε νόμιμο ή ρεαλιστικό (σε εποχές που η Ιρλανδία ήταν σε άθλια οικονομική κατάσταση, όχι σήμερα). Θα θεωρούσαμε ότι θα έπρεπε πρώτα να φτάσουν την οικονομική ανάπτυξη της λοιπής Ιγγλαντέρας για να στέκονται στα πόδια τους χωρίς να υποβαθμιστεί κι άλλο το επίπεδο ζωής των ντόπιων που ακούνε τον Χ Μάικλ Κόλλινς ή εκπρόσωπο του Σιν Φέιν ως αυθεντία και τον εμπιστεύονται;
    Ναι, ο Δαλάι Λάμα είναι τρέντυ στο Χόλυγουντ και στους πάσχοντες από ανία καλοθρεμμένους δυτικούς. Ναι, τον θεωρώ σχεδόν άβουλο πλάσμα που δεν έχει δομημένο πολιτικό λόγο. Δεν είναι ούτε κατά διάνοια Μακάριος (ίσως πιο γόνιμη σύγκρουση, καθότι πνευματικός ηγέτης). Πάρα πολύ πιθανό ακούγεται και το υποθετικό σενάριο που γράφεις (αν και δεν έχω πλήρη εποπτεία του Θιβέτ, γιατί όχι απλά δεν ζω εκεί, αλλά δεν έχω πάει ποτέ). Αλλά το δικαίωμα στην ανεξαρτησία τους το έχουν και οφείλουν να το διεκδικούν, όπως και κάθε λαός. Εκτός και αν θεωρείς το Θιβέτ Κίνα. Ο λαός του Θιβέτ πάλι, δεν έχει την ίδια άποψη με σένα ή τα κινέζικα blogs, απ’ αυτά που διαβάζω. Κι ας στενάζουν τα τελευταία. Τουλάχιστον θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν οι ίδιοι την ελευθερία τους. Κι αυτό είναι πολύ πιο σημαντικό από το αν θα επιλέξουν να γίνουν γκαρσόνια (τι μου θυμίζει, τι μου θυμίζει) ή θα μείνουν αγρότες σε ξεχασμένα αστυνομοκρατούμενα βουνά. Το αν έχει τόση σημασία τι σήμα φοράει στο στήθος και το μπράτσο ο μπάτσος…

  5. maurochali

    καλησπέρα εξόριστε,
    θα συμφωνούσα μάλλον με το μαύροπρόβατο ως προς τις fMRI. Είχα δει περίπου πως δουλεύουν σε ένα συνέδριο με θέμα το γέλιο και ομολογώ ότι μετά την πρώτη εντύπωση είχα μάλλον απογοητευτεί από το αποτέλεσμα. Εντελώς τεχνητό περιβάλλον, στο οποίο είναι πραγματικά αδύνατον να λειτουργήσει κάποιος /α φυσιολογικά, προκατασκευασμένα ερωτήματα και σε πολύ μεγάλο βαθμό, τουλάχιστον στις εφαρμόγες που εγώ παρακολούθησα, «έπαιρναν ό,τι έδιναν».
    Δεν θέλω να είμαι ισοπεδωτικός ως προς την σημασία ή/και την επικινδυνότητα των fMRI (ως προς το άρθρο του ΕΤ, που κάνει λαϊκή επιστήμη με τον χαμηλότερο βαθμό πληροφορητικότητας που είναι δυνατόν θέλω να είμαι ισοπεδωτικός — όχι ότι τα «σοβαρά» περιοδικά, τύπου Focus κάνουν τίποτα άλλο) αλλά νομίζω ότι από πέντε-έξι φωτογραφίες που δέιχνουν πράσινα τα μέρη του εγκεφάλου που αιματώνονται περισσότερο όταν γελά κανείς είναι σημαντικότερο να σκεφτόμαστε ότι είναι ο ανθρώπινος εγκέφαλος που μελετά των ανθρώπινο εγκέφαλο. Το παιχνίδι παίζεται στους όρους (και τους σκοπούς) της αυτοπαρατήρησης.

  6. Exiled

    Χμ, μαύρο χάλι, θα διαφωνήσω. Ας πάρουμε το παράδειγμα που αναφέρεις. Δηλαδή, το να βγει αύριο ένα χάπι που θα σε κάνει να γελάς, αιματώνοντας τον εγκέφαλό σου σε εκείνα τα σημεία, είναι κάτι ασήμαντο; Γι’ αυτό φοβάμαι. Επειδή βλέπω να δημιουργούνται ακριβώς αυτό που είπες: Νέοι όροι, αλλά για την καλύτερη «διαχείρηση» του πληθυσμού. Και θα έχουμε να λύσουμε έναν ολοένα και πιο δύσκολο γρίφο.

  7. maurochali

    Όσον αφορά τις fMRI: τα τρωτά σημεία της συγκεκριμένης τεχνικής απεικόνισης της εγκεφαλικής λειτουργίας, που παράγει ομολογουμένως εντυπωσιακές εικόνες, είναι πραγματικά πολλά· μπορώ πρόχειρα να παραπέμψω σε ένα σύντομο άρθρο: http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/neuro05/web2/cculler.html
    Όσον αφορά την ουσία, δηλ. την όξυνση του ελέγχου: νομίζω ότι φοβάμαι όσο και εσύ. Δεν νομίζω όμως ότι ο κίνδυνος προέρχεται κυρίως από τις εξελίξεις στην νευροβιολογία, όσο από τις εξελίξεις στον τομέα των επιστημών επικοινωνίας και των συστημάτων επιτήρησης. Δεν παραγνωρίζω βέβαια ότι σε επόμενες ίσως φάσεις της εξέλιξης της νευροβιολογίας ο γρίφος της απελευθέρωσης μπορεί να γίνει ακόμα πιο δύσκολος.

  8. aufheber

    φίλε εξόριστε, δεν είμαι καθύλην ή κατεξοχήν γνώστης του αντικειμένου… οι προκείμενές μου είναι δεδομένες και η φύση τους είναι τέτοια που αναιρεί κάθε δεδομένο: ο spinoza περιγράφει την συνείδηση (επίγνωση ενός ‘χ’ άρα όχι την συνείδηση εν γένει) ως επιφαινόμενο ή απλά την επίγνωση μίας συντελεσμένης πράξης… την περασμένη δεκαετία σε κάποια επιστημονική άρθρα για την μελέτη του εγκεφάλου επιβεβαίωσαν εμπειρικά ότι η διεργασία κάθε συντονισμένης κίνησης εκκινεί ή προετοιμάζεται σε έναν χρόνο που προηγείται κατά πολύ της συνειδητής επίγνωσης της συγκεκριμένης κίνησης [φυσικά τα μμε μίλησαν για αποτύπωση της απόφασης!]… αυτό βεβαίως το επαληθεύω εξίσου εμπειρικά κάθε μέρα παρατηρώντας την κόρη μου: η κλίση του σώματός της και του λαιμού της προκαταλαμβάνουν την υπόδειξη του δείκτη και συνακόλουθα αυτό που θα μου ζητήσει… ξέρω δηλαδή πολύ πριν ζητήσει αυτό που θα ζητήσει… η αποτύπωση της εγκεφαλικής λειτουργίας, ο προσδιορισμός των ενεργών σε σχέση με ανενεργά σημεία κ.ο.κ. είναι μία συγκεκριμένη τεχνική που, αλίμονο, δεν αφορά τον συμβολικό χαρακτήρα της συνείδησης αλλά μόνον την αποτύπωση συγκεκριμένων συνδέσεων, ως επί το πλείστον, συνδέσεων της μορφής, ερέθισμα αντίδραση… αυτή η συμπεριφοριστική προσέγγιση (η μονο(-α)σήμαντη αποτύπωση της εικόνας) δυστυχώς ή ευτυχώς λειτουργεί ως μεταφορά ή εικόνα ή αναλογία μέσα στη γλώσσα και ανασυγκροτεί μία ολόκληρη κοσμοθεωρία που δεν έχει πια καμία σχέση με την αποτύπωση λειτουργικών μηχανών αλλά διαβρώνει την συμβολική φύση της γλώσσας [ή αυτό λέει ότι κάνει προκρίοντας το’ αντικειμενικό’ δεδομένο της ακίνητης εικόνας ή του αριθμού ή της τοπογραφίας του εγκεφάλου]… προβλέπω βεβαίως τί θα κοιτάξεις αλλά επέτρεψέ μου να διατηρήσω μία επιφύλαξη ενώπιον του τρόπου που θα κοιτάξεις: και κατανοείς πολύ καλά τί θέλω να πω… στην πλάτη του νομιναλισμού που μετατρέπει όλη την σκέψη σε σύνδεση σημείων μέσα σε μονοσήμαντα διανύσματα, το προοπτικό βάθος της συμβολικής γλώσσας γελάει – και δεν γελάει με χάπια μόνο: κι ας είναι μόνον φάντασμα… η ίδια η σύνδεση παράγει τις σημασίες και τα σύμβολα και μάλιστα με μη προβλέψιμο χαρακτήρα κι αυτό παραμένει ένας γρίφος για την επιστήμη που για λόγους θετικούς προτάσσει την αναγκαιότητα της πρόβλεψης ως μέσον αυτοσυντήρησης… ωστόσο αυτή είναι μία φάση μόνον ή μία όψη της εξέλιξης… η άλλη που αφορά σε τελετουργίες και σύμβολα και παρά την όποια ανάγνωση των συμβόλων και των μύθων ως αναπαραγωγή της αρχέγονης εξουσιαστικής φύσης της τεχνικής – ας μου επιτρέψει ο Adorno – με έναν λόγο η ανάγνωση της γλώσσας έξω από την λειτουργικότητά της (φευ! η λειτουργία της γλώσσας!!!) παραμένει απροσδιόριστη ή απειρη [μία άπειρη δύναμη διερμηνείας ή μετάφρασης – για να θυμηθούμε και τον peirce]…
    η επιτήρηση, σύμφωνοι, είναι πρόβλεψη: απλά αποτυγχάνει διαρκώς να προβλέψει [διώκει, εξοντώνει, φυλακίζει αλλά παραμένει προβληματική στο μέτρο που και το ίδιο το σύστημα εξ ορισμού απαιτεί και προϋποθέτει την χρήση του από έναν μη σταθμισμένο παράγοντα: τον ίδιο τον άνθρωπο που το κατασκευάζει]

  9. Exiled

    maurochali, το λινκ που παραπέμπεις είναι ανενεργό. Στο άλλο σκέλος της απάντησής σου, είσαι σωστός, καθότι αυτό είναι που βιώνουμε καθημερινά. Χάρη στον Σόιμπλε εδώ, έχουν τοποθετηθεί σε όλες τις στάσεις του μετρό και του σιδηρόδρομου κάμερες. Το να κοιτάζεις στις εξόδους και να βλέπεις αντί για ουρανό ηλεκτρονικά μάτια στραμμένα πάνω σου, δεν είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσεις τη μέρα σου…

    Θησέα, η γλώσσα που εννοείς στο παράδειγμά σου είναι πλούσια. Δε θα προβάλλω κανένα αντεπιχείρημα στο σκεπτικό σου, παρά μόνο ότι σε καπιταλιστική εποχή, επικρατεί ο γλωσσικός καπιταλισμός, δηλαδή η απλοποίηση και ο περιορισμός των συμβολισμών. Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται από ολοένα και μεγαλύτερα πληθυσμιακά ποσοστά περιορίζεται σε δεδομένες εκφράσεις και η μόνη ελευθερία αυτής της γλώσσας παραμένει ένα ακίνδυνο χιούμορ. Το οποίο μπορεί μόνον ώς εξαίρεση να είναι κοφτερό. Και θα συνεχίσεις λέγοντας πως υπάρχει και η φαντασία, μέρος της οποίας είναι το χιούμορ. Άποψη με την οποία θα συμφωνήσω. Πλην όμως αυτή είναι περιορισμένη και με συγκεκριμένη κατεύθυνση εκ των πραγμάτων, λόγω πολιτισμικού περιβάλλοντος και ιστορικών δεδομένων. Και η συζήτηση ξαναεπιστρέφει στα όρια της γλώσσας, τα οποία είναι τόσο υπαρκτά όσο και ακαθόριστα. Πολλοί θα υποστηρίξουν ότι αυτό το ακαθόριστο παραμένει η ελπίδα για τον κόσμο. Αλλά μια τέτοια αντίληψη ακυρώνει όλες τις εξ αρχής προθέσεις της συζήτησης, που είχαν ως προαπαιτούμενο την εμπιστοσύνη στον άλλον. Οπότε, το ζήτημα παραμένει πολιτικό, γι’ αυτό και διατηρεί την επικαιρότητά του. Και οι απαντήσεις και οι αντιδράσεις μας στις ερωτήσεις μας είναι καθαρά ζήτημα πολιτικών δεδομένων.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s